- Net toegevoegd
108908 KM-1 Baureihe 89 7462 DB
- Artikelnummer
- 108908
- Schaal
- 1:32 Spoor 1
- Type
- Stoomlocomotief
- Maatschappij
- DRG - Deutsche Reichsbahn Gesellschaft
- Conditie
- Vitrinemodel, zo goed als nieuw
- Verpakking
- Originele verpakking
Productdetails
- Artikelnummer
- 108908
- Schaal
- 1:32 Spoor 1
- Type
- Stoomlocomotief
- Maatschappij
- DRG - Deutsche Reichsbahn Gesellschaft
- Tijdperk
- III
- Land
- Duitsland
- Besturing
- Digitaal met sound
- Conditie
- Vitrinemodel, zo goed als nieuw
- Verpakking
- Originele verpakking
- Bedrijfsnummer
- 89 7462
- Kleur
- Zwart
Omschrijving
Een schitterend model van KM-1 de BR 89 7462 in uitvoering van de DB in tijdperk III. stationering: Museum, Bw Gremberg"
Toestand ca. 1960, standaard lak RAL 9005/3002, DRG lantaarns (2 voor / 2 achter), luchtrem, mouwbuffers, zonder bel, hoge kolenbak achter bestuurderscabine, DB logo, bufferschijf waarschuwingslak.
Het model
Classic 2.0 Edition-model, krachtige motor, multiprotocol high-performance decoder met energieopslag en KM1-kwaliteitsgeluid, breedbandluidsprekers, Dynamic Smoke met cilinderdamp en ca. 30 minuten looptijd per vulling, cabineverlichting, vuurkistverlichting met imitatie van het sintelbed, handmatig te openen vuurkistdeur, frontsein dat wisselt in de rijrichting, warmlicht-LED's, schakelbare rode eindverlichting, robuuste cardanaandrijving met kogellager tandwiel, aandrijving en assen met kogellagers en vering, slijtage- en geluidsarme stroomopname via aslagers, roestvrijstalen wielbanden, wielspaken met elliptisch geprofileerde spaken, veerbuffers, beweegbare watertankafdekking, beweegbare cabinedeuren, functionele seinpalen en te openen rookkastdeur, gedetailleerde cabine, statische omkeerinrichting, originele schroefkoppelingen vervangbaar door functionele koppelingen, voorbeeldgetrouwe lak en belettering. Minimale radius 1020 mm, doorrijhoogte ca. 27,4 cm, gewicht ca. 2,5 kg.
Het prototype
Er is geen twijfel dat de Pruisische T3 een van de populairste en bekendste tenderlocomotieven uit de Duitse spoorweggeschiedenis is. Enerzijds komt dit door het grote aantal aangeschafte locomotieven, anderzijds zeker ook door de veelvuldige distributie via startpakketten in modellen van alle spoorbreedtes. Een echte klassieker die onze 10e verjaardag van de Classic Edition niet meer waardig kan zijn. De voordelen van dit ontwerp liggen voor de hand: een kleine, krachtige tenderlocomotief voor treinen van allerlei aard op nevenlijnen, ook inzetbaar in rangeerdienst, geen voor- of naloopassen die compromissen vereisen in kleine bochten, een aantrekkelijk, evenwichtig ontwerp, zelfs in het prototype. We kozen de "zware" T 3 volgens modelblad III-4p voor het model. Vergeleken met zijn lichtere zusje heeft hij een langer en zwaarder frame en een hogere ketel. Dit maakt het uiterlijk nog indrukwekkender. Deze laatste leveringsserie van de Pruisische T 3 had ook een grotere voorraad bedieningsmateriaal en een stoom- en voedingskoepel op de ketel. Aanvankelijk waren de locomotieven uitgerust met gaslantaarns en werpremmen, maar later werden ze voorzien van een luchtremsysteem en elektrische verlichting.