EK-verlag Die Baureihe 23 - Frank Lüdecke

Titel
Die Baureihe 23, Die letzte Neubau-Dampflokomotive der DB
Auteur
Frank Lüdecke
Uitgeverij
EK-Verlag
Taal
Duits
Conditie
Gebruikt, in zeer goede staat
Verpakking
Geen originele verpakking
€ 39,95
Inclusief belasting
Aantal
Op voorraad 1 Item

Productdetails

Titel
Die Baureihe 23, Die letzte Neubau-Dampflokomotive der DB
Auteur
Frank Lüdecke
Uitgeverij
EK-Verlag
Taal
Duits
ISBN
978-3-8446-6057-9
Conditie
Gebruikt, in zeer goede staat
Verpakking
Geen originele verpakking
Omschrijving

Duits boek 'Die Baureihe 23, Die letzte Neubau-Dampflokomotive der DB'. 

Auteur: Frank Lüdecke

Uitgeverij: EK-verlag

Jaar en plaats van uitgave: 2023, Freiburg

Onder de nieuwbouwlocomotieven van de Deutsche Bundesbahn neemt de serie 23 in veel opzichten een bijzondere positie in: De serie 23 is met 105 exemplaren verreweg de meest gebouwde DB-nieuwbouw-stoomlocomotief en bleef van 1950 tot 1975 het langst in de dienstregeling. Met de levering van 23 105 als laatste stoomlocomotief van de DB markeerde deze serie ook het einde van zijn ontwikkeling. Hoewel de 23 puur als passagierslocomotief was ontworpen, kon hij zich tot het einde van de jaren 1950 ook bewijzen als "geïmproviseerde sneltreinlocomotief" op verschillende spoorwegdepots en bereikte hij prestaties die eerder waren voorbehouden aan de grootwielige 01 en 03. Tot op de dag van vandaag, 73 jaar na verschijning, zijn er nog steeds vijf locomotieven van de serie 23 in bedrijf bij verschillende museumspoorwegverenigingen - een bewijs van de degelijkheid van de serie.

In het EK-klasseboek creëert Frank Lüdecke een veelzijdig panorama van deze opmerkelijke en populaire DB-stoomlocomotief. Vanaf de ontstaansgeschiedenis loopt een fascinerende boog van de techniek, de proefritten, de inzet van de locomotieven, de talrijke constructiewijzigingen en de levenscycli tot aan het gebruik op spoorwegdepots en de huidige museumlocomotieven.

Meer dan 600 zorgvuldig geselecteerde, meestal onuitgegeven illustraties op 344 pagina's illustreren het gebruik van deze bijzondere creatie van de Duitse stoomlocomotiefbouw.