1
  • Net toegevoegd

204307 KM-1 Behelfspersonenwagen MBi DR Epoche III

Artikelnummer
204307
Schaal
1:32 Spoor 1
Type
Personenwagon
Maatschappij
DR - Deutsche Reichsbahn
Conditie
Vitrinemodel, zo goed als nieuw
Verpakking
Originele verpakking
€ 675,00
Inclusief belasting
Aantal
Op voorraad 1 Item

Productdetails

Artikelnummer
204307
Schaal
1:32 Spoor 1
Type
Personenwagon
Maatschappij
DR - Deutsche Reichsbahn
Tijdperk
III
Land
Duitsland
Besturing
Digitaal
Conditie
Vitrinemodel, zo goed als nieuw
Verpakking
Originele verpakking
Kleur
Groen
Omschrijving

204307 KM-1 Behelfspersonenwagen MBi DR Epoche III

  • Handgemaakt precisiemodel van messing
  • Federpuffer
  • Kogelgelagerde en geveerde assen
  • Volledige detaillering van de bodemplaat van de wagon
  • inclusief remsysteem
  • Schuifdeuren die open kunnen
  • Gedetailleerd wagoninterieur
  • Originele schroefkoppelingen, uitwisselbaar met KM1 dubbele haakkoppeling of bekkoppelingen
  • voorbeeldgetrouwe wielen aan beide zijden geprofileerd
  • Prototypische belettering
  • met verlichting digitaal schakelbaar. 

Het origineel:

De Glmhs Leipzig werden in 1943 ontwikkeld als oorlogsontwerp met als doel een goederenwagen te verkrijgen met een hoog draagvermogen met een zo laag mogelijk gebruik van staal. Er werd echter slechts een kleine testserie van vier wagons gebouwd. Het ontwerp van de Glmhs Leipzig vormde echter de basis voor de tijdelijke personenrijtuigen (MCi), die later in grotere aantallen werden gebouwd. In 1948 schaften de spoorwegen van de Franse zone nog eens 250 wagons in dezelfde afmetingen aan, die werden uitgerust met extra lostrechters voor het graantransport, de ontwerpaanduiding was Glmghs Leipzig of Glmghs 36 voor de DB. Al in 1949/50 liet de DB 240 van deze wagons ombouwen tot Leig-machines voor het stukgoed. Eén auto, elk met en zonder handrem, werd in paren kort gekoppeld. De eenheid was uitgerust met een pelotonsbestuurderscompartiment (in de handremwagen) en ramen en was toegankelijk vanaf het platform van de remmer. Aanvankelijk droegen de wagons het kenmerkende opschrift Stückgut-Schnellverkehr. Sommigen van hen waren uitgerust met een elektrische verwarmingskabel, hun ontwerpaanduiding was Gllm(ge)hs 37. Na voltooiing van de renovatiewerkzaamheden waren er nog zo'n 25 (!) wagoms, waarvan sommige waren ingedeeld in nummerreeksen die bedoeld waren voor voormalige Glmhs Dresden. Dit waren de tien niet-omgebouwde wagons en enkele goederenwagons die waren omgebouwd van voormalige MCi. Terwijl de laatste Glm(g)hs 36 al in de jaren 1960 met pensioen gingen, werden een aantal Gllm(e)hs 37's nog steeds omgenummerd als Hrs-(v)z 330 met UIC-conforme nummers. De laatsten van hen vertrokken pas eind jaren 70.