H0

39290 Märklin Class 249 Vectron Dual Mode light DB Cargo AG

Artikelnummer
39290
Schaal
1:87 H0
Type
Locomotief
Maatschappij
DB Cargo AG
Conditie
Nieuw
Verpakking
Originele verpakking
€ 359,95
Inclusief belasting
Aantal
Op voorraad 1 Item

Productdetails

Artikelnummer
39290
Schaal
1:87 H0
Type
Locomotief
Maatschappij
DB Cargo AG
Tijdperk
VI
Land
Duitsland
Besturing
Digitaal met sound
Nem schacht
Ja
Conditie
Nieuw
Verpakking
Originele verpakking
Bedrijfsnummer
249 002
Omschrijving

Locomotief met twee soorten aandrijving serie 249 (Vectron Dual Mode light) van DB Cargo AG. Uit de Vectron-productfamilie van Siemens. Bedrijfsnummer 249 002. Zoals af fabriek mei 2022.

Highlights

  • Compleet nieuwe constructie.
  • Bufferhoogte conform NEM.
  • Onderstel en opbouw grotendeels van metaal.
  • Veel gemonteerde details.
  • Cabineverlichting digitaal schakelbaar.
  • Machineruimteverlichting digitaal schakelbaar.
  • Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties.

Uitgevoerd met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving. 4 aangedreven assen. Antislipwielen.

Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontbelichting en 2 rode sluitlichten in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontlicht aan loczijde 2 en 1 elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Wanneer het frontlicht aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden de dubbele A-verlichting ingeschakeld. Met de rijrichting wisselende cabineverlichting, digitaal schakelbaar. Machineruimteverlichting digitaal schakelbaar. Grootlicht afzonderlijk digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes.

Koppelbare remslangen en rangeerkoppelingen worden apart meegeleverd.

Lengte over de buffers ca. 23,6 cm.

Digitale functies: 

* Nieuwe functies van het Central Station 2 (onderdeelnr. 60213, 60214 of 60215) met de software-update 4.2

**Nieuwe mogelijkheden en functies van het Mobile Station 2 (art. nr. 60657/66955) met software-update 3.55

Na de succesvolle introductie van de Vectron Dual Mode deed ook het Duitse goederenspoor zijn intrede. In september 2020, nog voordat de Federale Spoorwegautoriteit de goedkeuring officieel had aangekondigd, werd actie ondernomen. Bij DB Cargo voegden de kopers meteen de daad bij het woord en de eerste grote order werd geplaatst bij Siemens Mobility met een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 400 hybride locomotieven. Aanvankelijk bestelde de goederenspoorweg van DB bindend 100 eenheden van de 249-serie. Dit is min of meer een "248 light" met iets minder vermogen. Het investeringsvolume van de kaderovereenkomst bedraagt meer dan een miljard euro, aldus een verklaring van de spoorwegdivisie. Bij een dergelijke grote bestelling wordt speciale aandacht besteed aan de wensen van de klant en worden de machines geleverd "met specifieke aanpassingen voor de door DB Cargo geplande reeks toepassingen". De 100 locomotieven in vaste bestelling moeten al in 2023 worden overgedragen. Bij DB Cargo kijken ze uit naar de nieuwe, omdat ze goed passen in de strategie om "groot, groen en efficiënt" te worden. Volgens DB Cargo onderstreept dit de milieuvriendelijkheid van het spoor, wat de cijfers bewijzen, aangezien het besparingspotentieel van de hybride locomotieven uit de huidige bestelling ongeveer acht miljoen liter brandstof en 17.000 ton CO2 per jaar bedraagt. Ook de onderhoudskosten zijn lager dan voor zuivere diesellocomotieven. Op de "InnoTrans 2022" in Berlijn was het toen mogelijk om een van de eerste Vectron Dual Mode lichte treinen te bekijken die voor DB Cargo werden gebouwd: De nieuwe serieaanduiding 249 werd ook gekozen omdat er talrijke wijzigingen zijn ten opzichte van de tot dusver geleverde machines. Zo krijgt de 249 een rangeerplatform vooraan en opklapbare rangeerkoppelingen. Daardoor is hij weer wat langer geworden en meet hij nu 20.500 millimeter over buffers, vergeleken met de 248 serie met zijn 19.980 millimeter. Het vermogen is verlaagd tot 1.120 kilowatt voor de dieselmotor, terwijl het elektrisch vermogen iets is verhoogd en nu 2.200 kilowatt bedraagt. De dieseltank is nu kleiner, waardoor de aslast tot 21 ton wordt teruggebracht en de trein ook op nevenlijnen kan worden ingezet. Dankzij een radiografische afstandsbediening is de 249-serie ook zeer geschikt voor rangeertaken, omdat de machinist zijn voertuig zo ook van buitenaf kan besturen. De topsnelheid bedraagt nu 120 km/u tegen 160 km/u voor de 248-serie. DB Cargo is ook van plan de nieuwe locomotieven in te zetten in de rangeerdienst als vervanging voor de al behoorlijk bejaarde diesellocomotieven van de serie 290. Met het oog op een nieuw klimaatbeleid en de verwachte toename van het spoorverkeer is DB Cargo zeker goed gepositioneerd met de Vectron Dual Mode light. Het zal interessant zijn om te zien hoe de machine zich zal bewijzen bij zwaar dagelijks gebruik en of de spoorwegen in het buitenland haar ook op hun lijnen zullen toelaten. In ieder geval zijn de vooruitzichten niet slecht.