- Net toegevoegd
101614 KM-1 Baureihe V160 DB ep III
- Artikelnummer
- 101614
- Schaal
- 1:32 Spoor 1
- Type
- Diesellocomotief
- Maatschappij
- DB - Deutsche Bundesbahn
- Conditie
- Gebruikt, in zeer goede staat
- Verpakking
- Originele verpakking
Productdetails
- Artikelnummer
- 101614
- Schaal
- 1:32 Spoor 1
- Type
- Diesellocomotief
- Maatschappij
- DB - Deutsche Bundesbahn
- Tijdperk
- III
- Land
- Duitsland
- Besturing
- Digitaal met sound
- Conditie
- Gebruikt, in zeer goede staat
- Verpakking
- Originele verpakking
Omschrijving
Productinformatie "V 160 033 1:32, DB Ep. IIIb, BD München Bw München"
Het model
Premium Edition, motor met hoog vermogen, multiprotocol decoder met hoog vermogen, KM1 hoogwaardige sound, breedband luidspreker, KM1 Dynamic Smoke rookgenerator, functionele ventilatorwielen, cabineverlichting, frontsein dat wisselt met de rijrichting, warmlicht-LED's met wit/rood licht wisselbaar, robuuste cardanaandrijving met rol- en kogellageraandrijving, alle assen aangedreven, Aandrijving en assen met kogellagers en vering, onderhoudsarme en geluidsarme stroomopname via aslagers, roestvrijstalen wielbanden, veerbuffers, cabinedeuren die open kunnen, gedetailleerde en meerkleurig gelakte cabine, gedetailleerde weergave van de machinekamer met schakelbare machinekamerverlichting, ingebouwd machinistenfiguur, schroefkoppelingen kunnen worden vervangen door KM1 dubbele haak- of klauwkoppelingen, voorbeeldgetrouwe kleurstelling en belettering. Minimale radius 1020 mm, laadvermogen 50 cm, gewicht ca. 5 kg.
Het prototype
De ontwikkeling van de V160 begon bij Krupp in het voorjaar van 1956. Na een voorserie van 10 machines begon de serieproductie in 1964 na enkele aanpassingen. In totaal werden 224 locomotieven van dit type gebouwd in verschillende fabrieken. De universele diesellocomotief, ontworpen voor 120 km/u, was in eerste instantie uitgerust met stoomketels voor de treinverwarming, omdat geschikte technologie voor elektrische treinverwarming nog niet beschikbaar was voor diesellocomotieven. Uit de V160 en de verdere ontwikkeling ervan ontstond in slechts een paar jaar tijd een hele locomotieffamilie met meer dan 800 eenheden. Volgens het in 1968 geïntroduceerde DB-klassenschema droegen deze locomotieven de serienummers 210, 215, 217, 218 en 219. Later creëerde de DB door herindelingen de nummers 225 en 226. De laatste serie 216 werd pas in 2004 buiten dienst gesteld. Er zijn nog steeds voertuigen bewaard gebleven in musea, waaronder een 216 die nog steeds in dienst is bij Wiebe.