1

55129 Märklin Stoomlocomotief BR 02 / serie 18

Artikelnummer
55129
Schaal
1:32 Spoor 1
Type
Stoomlocomotief
Maatschappij
Historische Eisenbahn
Conditie
Nieuw
Verpakking
Originele verpakking
€ 3.599,00
Inclusief belasting
Aantal
Op voorraad 1 Item

Productdetails

Artikelnummer
55129
Schaal
1:32 Spoor 1
Type
Stoomlocomotief
Maatschappij
Historische Eisenbahn
Tijdperk
VI
Land
Duitsland
Besturing
Digitaal met sound
Nem schacht
Niet van toepassing
Conditie
Nieuw
Verpakking
Originele verpakking
Omschrijving

Oliegestookte sneltreinstoomlocomotief 18 314 / 02 314-1 met olietender, museumlocomotief van het Technisch Museum Sinsheim. Voormalige Badische IVh. Zoals in gebruik rond 2021.

Highlights

  • Volledig nieuwe ontwikkeling
  • Zeer gedetailleerde volledig metalen constructie
  • Chassis, opbouw, ketel enz. van zinkspuitgietwerk, aanbouwdelen van messing
  • Decodergeneratie met stroombuffer en tot 32 functies
  • Rookgenerator met wielsynchrone stoomuitstoort, cilinderstoom vooraan/achteraan en stoomfluit
  • Speciale functie: Locomotiefbestuurder bedient de besturing (servogestuurd)
  • Lastgestuurd wielgesynchroniseerd rijgeluid
  • Openslaande rookkastdeur en koepeldeksel met veel originele details
  • Motorverlichting schakelbaar
  • Bovenverlichting met historische lichtkleur en warmwitte LED's
  • Rood achterlicht schakelbaar
  • Cabineverlichting
  • mfx-decoder voor bedrijf met wisselstroom, gelijkstroom, Märklin Digital en DCC
  • Stuurschakeling (vooruit, achteruit, continubedrijf) in 3 stappen met servomotor
  • Telex-koppeling aan de achterzijde, schroefkoppeling aan de voorzijde (1x extra voor de achterzijde in de leveringsomvang)

Compleet nieuwe constructie, vervaardigd van metaal. Onderstel, locomotiefopbouw met ketel en cabine van persgietzink. Overige gemonteerde delen grotendeels van metaal (MS). Hoogwaardig model met veel gemonteerde elementen en uiterst gedetailleerde machinistencabine. Rookkastdeur die open kan. Beweegbare machinistencabinedeuren en nog veel meer. Met digitale mfx-decoder met 32 functies, geregelde hoogvermogenaandrijving en geluidsgenerator met wielsynchroon rijgeluid en uitgebreide geluidsfuncties. Gebruik naar keuze met wisselstroom, gelijkstroom, Märklin Digital en DCC mogelijk. Ingebouwde buffercondensator. Alle aandrijfassen aangedreven. Ingebouwde rookgenerator met wielsynchrone stoomuitstoot, variabele cilinderstoom en stoomfluit. Verlichting van de aandrijving, driepuntsfrontlicht met bij het tijdperk passende lichtkleuren, met de rijrichting wisselend. Frontverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte ledlampjes.

Rood sluitlicht in- en uitschakelbaar en machinistencabineverlichting. Digitaal schakelbare speciale functie: De machinist bedient de regelaar (via servomotor bediende beweging net zoals wanneer de machinist in het grote voorbeeld de regelaar bedient). Voorzien van veerbuffers. Locmodel vooraan voorzien van schroefkoppeling, achter met op afstand te bedienen Telex-koppeling (achter verwisselbaar voor schroefkoppeling). Aansturingsomschakeling (vooruit, achteruit, continubedrijf) in 3 fasen. Ingebouwde machinistenfiguur.

Bij het model wordt een uitrustingsset geleverd met een schroefkoppeling, stoomolie en handschoenen. Gemonteerd op een zwart gelakte aluminium sokkel voor presentatie in een vitrine. Kleinst berijdbare boogradius 1.020 mm. Lengte over de buffers ca. 73,8 cm. Gewicht ca. 9,2 kg.

De "Schorsch" - een uniek exemplaar van de Deutsche Reichsbahn (DR). Een bijzondere, ja zelfs unieke levensgeschiedenis kenmerkt de later “Schorsch“ genoemde stoomlocomotief 18 314 van de Deutsche Reichsbahn (DR) van de DDR. In 1919 in dienst genomen als Badische “Edelrenner“ uit serie “IV h“ werd hij door de DRG overgenomen als 18 314. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de loc geruild tegen een S 3/6 en kwam hij in de sovjetzone terecht, waar de latere VES-M Halle dringend een snelle 4-cilinder stoomloc voor proefritten nodig had. Om nog sneller te worden, werd hij in 1960 voorzien van een gereconstrueerde ketel, deelbekleding, een nieuwe machinistencabine en een tender en werd hij in groene lak gezet. Het puntje op de “i” was in 1967 de ombouw naar oliestook. Eind 1971 werd hij uitgerangeerd en in 1984 naar de BRD verkocht. Vanaf 1986 is hij in permanente bruikleen van de HEF een van de topstukken van het Auto- und Technikmuseum in Sinsheim.