Modelspoor tijdperken

Modelspoor tijdperken

Als je een spoorbaan wilt maken die realistisch is, is het belangrijk om van te voren een tijdperk te bepalen. Uiteraard hoeft een spoorbaan niet realistisch te zijn, het is tenslotte jouw baan en jouw visie. Maar door treinen, wagons en scenery uit hetzelfde tijdperk te gebruiken past alles beter bij elkaar als je gaat voor realisme.

Modelspoor tijdperken zijn I, II, III, IV, V en VI.

Tijdperk I (1835-1925)

Het ontstaan van de eerste provinciale en private spoorwegen. In deze tijd zijn er bijna alleen maar stoomtreinen te vinden op het spoor. Treinen en wagons zijn er in veel vormen en uiteenlopende kleuren.

Tijdperk II (1925-1945)

De grondlegging van de grote nationale spoorwegbedrijven in Europa. Voor het eerst worden locomotieven en wagons gestandaardiseerd. In Nederland worden diverse kleine spoorwegbedrijven samengevoegd tot 1 bedrijf: de NS. Ook wordt begonnen met het aanleggen van bovenleiding om het spoor elektrisch te maken. Voor het eerst moeten de stoomtreinen het spoor delen met elektrische treinen.

Tijdperk III (1945-1970)

De tijd van economische groei en wederopbouw. Alles wat na de oorlog nog gebruikt kon worden werd ingezet op het spoor, maar er werd ook veel nieuw materieel gemaakt. Stoomlocomotieven worden langzaam uitgerangeerd om plaats te maken voor diesel- en elektrische locomotieven. Er waren daarom veel verschillende soorten locomotieven en wagons te zien op spoor in deze tijd.

Tijdperk IV (1970-1990)

Er worden steeds meer goederen vervoerd over het spoor. Treinen worden krachtiger en nummering van locomotieven en wagons worden over heel Europa gestandaardiseerd, dankzij de UIC-nummering. NS treinen worden voor het eerst allemaal geschilderd in de nieuwe kleuren van de Nederlandse Spoorwegen: geel en blauw.

Tijdperk V (1990-2006)

Over heel Europa worden de spoorwegen geherstructureerd voor het moderne grensoverschrijdende goederenvervoer. In Duitsland wordt de Deutsche Bahn gevormd met treinen in de bekende rode kleur. In Nederland wordt de NS geprivatiseerd en komt er voor het eerst concurrentie op het spoor.

Tijdperk VI (2006-heden)

Steeds meer spoornetten in Europa worden opengesteld voor concurrentie en steeds meer spoorwegbedrijven worden geprivatiseerd. Hierdoor komt er steeds meer standaardisatie, een 12-cijferige UIC-nummering en nog krachtigere locomotieven om te voldoen aan de steeds grotere vraag naar spoorwegvervoer.

Beschikbare materiaal per tijdperk

Hou bij het kiezen van een tijdperk ook rekening met welk materiaal verkrijgbaar is in de schaal van jouw baan. In sommige schalen zijn er bijna geen treinen verkrijgbaar voor een bepaald tijdperk. Sommige treinsets zijn ook moeilijk verkrijgbaar of erg kostbaar.

Zorg dat je voor het kiezen van een tijdperk goed onderzoek doet naar wat er te koop is. Vergeet ook niet te kijken naar de beschikbare scenery.